Drie solostemmen, koor en orkest. In 1791 bezocht Haydn (1732-1809) het Händel- festival in Westminster Abbey. Hij werd daarbij tot tranen geroerd door Händels meesterwerk de Messiah. Bij een tweede bezoek aan Londen werd Haydn gevraagd The Creation (tekst ontleend aan de bijbel) om te zetten in muziek. Haydns schreef een groots oratorium dat gebaseerd is op zowel het scheppingsverhaal uit de bijbel als het epische dichtwerk Paradise Lost van John Milton, wat een mooie afwisseling geeft. De muziek is helder en beeldend in typisch Weens-klassieke stijl. Mooi moment: daar waar donkere Chaos overgaat in Licht. Dit is aan het begin te horen, als na een langzame donkere inleiding (in mineur) het koor uit volle borst zingt (in majeur): ‘Es wirde Licht.’ Velen beschouwen Die Schöpfung als Haydns meesterwerk. Noot: er zijn twee versies van het werk, een Duits- en een Engelstalige. Bij beide versies was Haydn betrokken bij de teksten.

Benieuwd hoe het klinkt? Luister hier!

Bron: Klassiek In Zicht, Aldo Druyf